Fellas :)

Monday, February 14, 2011

Selamat Hari Kekasih, dan bukan sebab agama KRISTIAN. Harap Maaf :)

happy valentines . but !! i sambut bukan sebab AGAMA CHRISTIAN , please jangan kaitkan . i sambut cause Hari Kekasih . heheh . sama ke ? tak sama . ! salah salah salah . and salah . but, kalau niat kita tak terpesong ke lain oke kan ??? huhu . Ini ada sikit artikel yang i amek dari MUSLIM MALL BLOGGER,''Dalam kepercayaan kristian katolik, Valentine adalah seorang pendita suci,orang alim yang telah mati syahid mengikut kepercayaan agama mereka. Lalu ianya diberi gelaran Saint Valentine(santo atau santa). Kisahnya bermula pada tahun 270M ketika raja rome yang bernama Cladius melarang para askar perang dari berkahwin. Cladius percaya dengan melarang pemuda dari berkahwin akan menjadikan mereka kuat tenaga untuk berperang dan agresif.
Namun begitu dasar ini ditentang oleh dua orang pendeta yang bernama valentine dan marius. Mereka berdua secara senyap senyap menggalakkan pemuda perang berkahwin. Gerakan secara senyap ini merebak dan mendapat sambutan hebat sehingga akhirnya diketahui oleh raja cladius. Cladius memerintahkan valentine dan marius ditangkap lalu dipenjarakan sebelum dihukum mati.
Ketika di dalam penjara ada seorang gadis anak kepada warden penjara yang selalu menziarahi valentine. Kunjungan setiap hari gadis tersebut membuahkan rasa cinta yang mendalam. Hingga pada saat dihukum mati, valentine mengirimkan sepucuk surat dan sekuntum bunga kepada gadis tersebut.
Selepas kematian valentine para penganut katolik sepakat untuk menyambut hari kematiannya sebagai memperingati valentine yang sanggup mati dan masing akan menghadiahkan bunga kepada pasangan masing masing." Ini adalah cerita tentang cinta ! dan tentang cinta yang dihalang rasanya . i rasa i dah ubah sejarah nie . haha . tapi tahlah  . bagi i , nie kepercayaan i , setiap orang ada kepercayaan masing2 kan ? hehe . "
Allah s.w.t. Ulama adalah seseorang yang mempunya pengetahuan ayat ayat Allah s.w.t baik yang bersifat kauniyyah (gejala alam semesta dan alam sekeliling) ataupun qur'aniyyah (bersangkutan dengan al quran).
Wahai para ulama, ingatlah peristiwa tatkala malaikat jibrail menjemput junjungan Rasulullah s.a.w untuk kembali kepada kekasihnya Allah s.w.t, pada saat saat nafas baginda hampir habis baginda menyebut, " Umatku, umatku, umatku".
Umatku, umatku, umatku, tidakkah perkataan ini memberi apa apa bekas dihati kamu wahai para ulama sekalian? Tidak terdetikkah rasa sedih dan hiba dihati kamu melihat keadaan umat sekarang? Tidakkah timbul rasa penyesalan yang mendalam dihati kamu, bahawa amanah yang diberikan kepada kamu sebagai pewaris Nabi telah gagal kamu laksanakan? Tidakkah merasa gerun dihati kamu bahawa kamu bakal gagal menjawab soalan di padang mahsyar nanti? Ingatlah hari yang di mana segala harta benda, pangkat, gaji, jawatan dan kebanggaan bangsa tidak akan memberi guna lagi. " Ada betul jugak apa yang dimaksudkan ini , humm . . maybe salah apa yang i percaya . but I TAK PERCAYA AGAMA tuh,but i PERCAYA HARI KEKASIH dan KISAH CINTA ini je . betul .heheheh  :) ""
Firman Allah dalam surah Ibrahim ayat 44:
"Dan berilah amaran (wahai Muhammad) kepada manusia yang ingkar itu jangan mereka lupakan hari kiamat yang padanya mereka akan didatangi azab, kerana pada saat itu, orang-orang yang berlaku zalim akan merayu dengan berkata: "Wahai Tuhan kami, (kembalikanlah kami ke dunia dan) berilah tempoh kepada kami hingga ke suatu masa yang dekat, supaya kami menyahut seruanMu (untuk mengesakanMu dan mentaati perintahMu), dan supaya kami menurut ugama yang disampaikan oleh Rasul-rasul itu". Dan (rayuan mereka akan ditolak dengan dikatakan kepada mereka): "Tidakkah kamu telah diberikan tempoh untuk berbuat demikian, dan bukankah kamu telah bersumpah (semasa kamu dalam dunia) dahulu, bahawa keadaan kamu tidak akan mengalami sebarang perubahan?" alah ! tak salahkan nak ada info je even i tak fully follow the rules 100% ? :) well, ada masa kita semua akan berubah dari satu fasa ke satu fasa, Cuma kita tak tahu sekarang esok lusa tulat tungging terbalik . humm  . Allah tue kan maha pengampun, pengasih penyanyang :) kan ? allah sentiasa terima taubat umatnya . cuma bagi seseorang mungkin hati die belum terbuka . ( cm poyo je kan ) but ! that the truth . :)

No comments:

Post a Comment